Dessins en de kleuren

HET DESSIN

Het dessin is opgebouwd uit een aantal rapporten. Een ‘rapport’ is het kleinst terugkerend patroon in een dessin. Dat rapport kan een paar centimeter zijn, tot zelfs een A5 formaat! In het rapport en dus in het dessin zitten ‘motieven’ (afbeeldingen, cijfers, letters enz.) Die motieven komen vaker in het dessin voor.
Ontwerpers van een papierfabriek of een ontwerpbureau maken de dessins voor het Sinterklaaspapier. Er zijn echter fabrieken die dessins op een beurs kopen of rechtstreeks bij freelance ontwerpers. Elk jaar komen er nieuwe ontwerpen en nieuwe dessins uit. Vaak drukken de fabrieken bekende dessins af, maar dan in een andere kleurstelling of op een andere papiersoort als voorafgaande jaren. Het Sinterklaaspapier kent verschillende drukken; de Flexodruk en de Koperdiepdruk. De laatste is wat kwaliteit, dikte en glans betreft beter.
De ontwerper van het Sinterklaaspapier is bijna nooit bekend. Uitzondering hierop is bijvoorbeeld de heer Oploo. Hij tekende voor de tijdschriften ‘Okki’ en ‘Taptoe’ en werkte bij de uitgeverij Malmberg. Hij ontwierp tevens Sinterklaaspapier. Een andere ontwerper is Joost Swarte, die in 1996 voor de Bijenkorf Sinterklaaspapier ontwierp en dat papier ook nog zelf signeerde!

DE KLEUREN

In het begin van de 20e eeuw was het Sinterklaaspapier dun en had een gebroken witte kleur als ondergrond. Vaak waren de summiere figuren en/of afbeeldingen met zwarte lijnen op het papier gezet. De fabrieken gebruikten slechts een paar accentkleuren bij het drukken. In de loop der tijd drukten ze andere kleuren als ondergrond af en ontstonden er Sinterklaaspapieren die vier, vijf, of zes kleuren bevatten!
Rood en blauw blijven de favoriete kleuren op het Sinterklaaspapier. In de jaren zeventig van de vorige eeuw waren er veel oranje, paarse en bruine papieren. In de jaren negentig van de vorige eeuw kwam het beige kringlooppapier, het zogenaamde ‘Kraftpapier’ op. De ondergrond was beige/bruin van kleur. Glanzende en zilver- en goudkleurige papieren zijn er de tweede helft van de negentiger jaren bijgekomen.


MONSTERBOEKEN

De papierfabrieken en/of ontwerpbureaus maken elk jaar een nieuwe collectie geschenkpapieren(waaronder Sinterklaaspapier). Deze papieren sturen zij naar de groothandels. Die maken een keuze uit het aangeboden materiaal. De groothandels stellen een monsterboek of catalogus samen. Zij sturen die naar de winkeliers. De winkeliers kunnen op hun beurt bij de groothandels het juiste aantal rollen papier van bepaalde dessins uit het monsterboek bestellen.
Op de dessins uit de monsterboeken kunnen de volgende gegevens aan de achterkant vermeld staan: producent, productnummer, prijsklasse, soort druk, jaartal en eventueel de naam van de drukker. Soms staan er op de papieren dessinnummers, waaruit eventueel af te leiden is, wie de ontwerpers van de desbetreffende dessins zijn.

 


Een greep uit de verzameling sinterklaaspapieren: Thema: Cultuurweerspiegeling Thema: Cultuurweerspiegeling Thema: Kindertekeningen


Home

Sinterklaaspapier
Historie
Dessins
Trends


Verzamelaarster
Achtergrond
Presentaties
Publiciteit
Reacties